lauantai 29. maaliskuuta 2014

Phil & Teds Navigator

Meille ei koskaan pitänyt tulla päällekkäisiä tuplia, eikä varsinkaan kolmipyöräisiä. Suunnittelin hommaavani käytetyt ja edulliset Carenat, joissa muksut nakottaisivat rinnakkain, eikä bussiin (tai mihinkään muuallekaan) mahtumisesta olisi enää mitään takeita. Taisin jopa vähän naureskella, miten typerää olisi maksaa rattaista jälleen kerran hurjia summia. Sitten tuli eräs kohtalokas matkarattaiden hakureissu Baby Styleen...

Täytyy sanoa, että tällä kertaa se ei ollut minun ideani! Mies oli ensinnäkin ehdottomasti sitä mieltä, että rattaiden on oltava päällekkäiset. Lupasin katsella moisia, vaikka mielessäni vannoinkin ostavani Carenat. Myyjä esitteli vaunutarjontaa. Mies kokeili P&T:tä. Alkoi kiinnostaa. Ai näinkin kapeita tuplia on olemassa? Tämähän rullaa tosi kivasti! Ei hitsi, tätä pystyy kääntämään yhdellä kädellä, kuten rakkaita Hartaneitakin pystyi! Ja siinä sitä sitten oltiin. Joten....

PHIL&TEDS NAVIGATOR: 

Meitä viehätti näppäryyden ja pienen koon lisäksi rattaiden monipuolisuus: niitä voi käyttää taaperolle, taaperolle ja vauvalle, pelkästään vauvalle tai kahdelle taaperolle. Rinnakkaisissa tuplissa toinen istuin olisi aina mukana, oli siinä lasta tai ei. Päätimme jättää matkarattaat kokonaan ostamatta, sillä Navigatorit menevät matkarattaina siinä samalla. Ovat sen verran pienet ja näppärät!

Koska ajattelemme kyllästymiseen saakka käytännöllisyyttä, valitsimme kokomustan kuosin. Valkoisen keinonahan jälkeen musta tuntui turvalliselta vaihtoehdolta. Arvoin kyllä pitkään mustan ja punaisen välillä, mutta en sitten kuitenkaan uskaltanut repäistä. Tylsää. Myös lime löytyi värivaihtoehdoista.
Kantokassi, sadesuoja (tuplamalli, saa myös singleversiona) sekä sisaristuin täytyi tietenkin hankkia erikseen, mikä nosti hintaa. Olin kuullut monen haukkuvan P&T:n omaa kantokoppaa liian pieneksi (käy nopeasti ahtaaksi varsinkin talvivarusteissa), joten päädyimme ostamaan Carenan pehmeän kantokassin edullisesti.


Rattaina taaperolle.
Pikkukarhu pääsi testaamaan uusia kärryjä heti Ähtärin reissulla elokuussa -13

Yksilörattaina Navigatorit tuntuivat heti erittäin näppäriltä. Selkänojassa on hiukan säätövaraa istuma-asennon suhteen, ja sen saa myös laskettua täysin alas. Vöiden kanssa pelaaminenkin tuntui pienen opettelun jälkeen helpolta, sillä säätö tapahtuu muovisten "klipsien" avulla. Lupaustensa mukaisesti Navigatorit kulkivat hyvin hankalammassakin maastossa, tässä tapauksessa Ähtärin eläinpuiston poluilla. Harmittelin ainoastaan tavarakorin kokoa ja sitä, että korin etureuna on melko matala: rattaita kallistaessa tavarat saattavat tulla yli laidan herkästi.


Vauva pehmeässä kantokassissa kyytiin, päällä sisaristuin.
Sivuilla olevat remmit kuuluisivat olla auki tässä tilassa, mutta pulauttelun vuoksi pidin usein päätyä hieman koholla kiinnittämällä remmit.

Vaunujen muokkaaminen kahdelle tapahtuu suhteellisen helposti: lasketaan selkänoja täysin alas, sujautetaan kantokassi selkänojan päälle ja kiinnitetään sisaristuin. En ole varma, olisiko P&T:n oma pehmeä kantokassi mahdollista ottaa sisaristuimen alta pois sitä irrottamatta. Meidän kantokassia ei ainakaan saanut riuhtomatta ja repimättä. Kannattaa kokeilla liikkeessä jo, miten erilaiset kantokassit saa istuimen alle ja pois. Huomioi myös se, että vauva (sekä mahdollinen talvivaatetus ja makuupussi) tekee paketista entistä muhkumman.



Muovinen suojakappale on irrotettavissa

Kantokassiongelma aiheuttanut suurimmat antipatiat näiden rattaiden suhteen, sillä sisaristuimen jatkuva irrottaminen ja takaisin laittaminen kahden lapsen kanssa liikkeellä ollessa on ollut aika tuskastuttavaa. Taaperon päästäminen pois istuimesta (=vapaaksi) saadakseen kantokassin sen alta on välillä ollut riskaabelia. Istuimen irrottaminen on suhteellisen helppoa, mutta vaatii varsinkin pakkasella hyvät näppivoimat. Samaan aikaan ei pysty kontrolloimaan vilkasta taaperoa. Ehkä saman valmistajan kantokassin kanssa olisi voinut olla helpompaa, mutta toisaalta tarvitsimme kantokassia vain alle puoli vuotta. 

Vauva ei mahtunut enää kunnolla kantokassissa sisaristuimen alle ollessaan vajaa kuusikiloinen. Toki päällä oli talvivaatetus ja makuupussi. Siirryimme siinä vaiheessa pelkkään lampaantaljapehmusteeseen ja (toppa)makuupussiin.

Ilman sisaristuinta ja pehmeää kantokassia.

Hyvin mahtuvat meidän farmarimallin Pösön takakonttiin. Jos renkaat irrottaa, menevät vieläkin pienempään tilaan! Kasaaminen tapahtuu näppärästi vaikka yhdellä kädellä.

Renkaat irtoavat niiden keskellä olevaa nappia painamalla.

Sisaristuimen ollessa alhaalla kiinni on tavarakorissa tietenkin hieman vähemmän tilaa. Mitä pidemmät jalat lapsella on, sitä enemmän ne vievät tilaa tavarakorilta. Lapsen asettelu istuimeen voi välillä tuntua hieman haastavalta, varsinkin jos toimenpiteen kohteena oleva henkilö ei ole kovin suostuvaisella tuulella. Lokasuojat suojaavat hyvin roiskeilta, joten en ole kokenut, että alhaalla istuva tyyppi olisi joutunut kärsimään kurasta ja loskasta. Roiskeita tulee lähinnä istuimen alaosaan.

Yläkerran ja alakerran väkeä. Aikaisemmin vauvan kantokassin päällä ollut sisaristuin laitetaan kiinni alas ja ratasosan selkänoja nostetaan takaisin ylös.

Etupyörän lukitusnamiska (vedetään hieman ja käännetään samalla) löytyy jalkalaudan ja renkaan välistä. Pyörän ollessa lukittuna sen avaaminen vaatii välillä pientä ponnistelua näin lyhytsormiselta ihmiseltä...

Kun rengas ei ole lukittuna, pääsee lukitusnappiin paremmin käsiksi. Rengas myös irrotetaan ko. napista.


Tavarakorin etureuna on hurjan matala. Sieltä on tullut tavara jos toinenkin ulos bussiin noustessa!

Huippukivat taskut kuomun sivuilla! Itse jemmaan näihin hanskoja, pipoja, aurinkolaseja...

Vaikka olenkin välillä ollut ihan kypsänä näihin tupliin muutamien pikkujuttujen tähden, en silti vaihtaisi näitä pois mistään hinnasta! Kyllä nämä ovat olleet meitä parhaiten palvelevat kärryt, ja tulevat varmasti olemaan jatkossa entistä helpommat käyttää, kun Pikkuleijona siirtyy täysin istuinosaan. Suosittelen varsinkin sellaisille kaupunkilaisille, jotka tykkäävät usein käydä lasten kanssa kaupungilla pyörimässä (bussilla tai omalla autolla matkustaen, molempiin saa näppärästi mukaan).


PHIL&TEDS NAVIGATOR
PLUSSAT JA MIINUKSET

+ Monipuoliset, helposti muuntuvat rattaat/vaunut
+ Kompaktin kokoiset (leveys 59cm), täydelliset kaupunkivaunut
+ Menevät kasattuna pieneen tilaan
+ Helppo laittaa kasaan ja koota
+ Säädettävä työntöaisa (9 eri asentoa)
+ Pehmustetut 5-pistevaljaat turvalukolla ja korkeussäädöllä
+ Työntöaisassa karkuremmi
+ Rullaa hyvin pehmeämmässäkin maastossa
+ Erinomainen liikkuvuus, kääntyvät näppärästi yhdelläkin kädellä
+ Ilmakumirenkaat (täytyy kuitenkin täyttää aika ajoin!)
+ Lokasuojat
+ Taskut kuomussa
+ Istuinosia saa erivärisinä

- Kantokopalle tai vauvalle ylipäätään jäävä tila sisaristuimen alla on melko pieni
- Kiikkerät. Saattavat herkästi keikata taaksepäin, jos kyydissä on vain vauva koppaosassa. Hoitolaukku työntöaisassa lisää riskiä! Keikkaavat sivulle herkästi esimerkiksi bussin jarruttaessa vähänkin rajummin tai hyvin epätasaisessa maastossa.
- Pieni tavarakori (max. 5kg)
- Etupyörän lukituksen avaaminen hankalaa lyhytsormiselle
- Sisaristuimen irrottaminen vaatii näppivoimia
- Jarru on hankalampi saada päälle ja pois, jos sisaristuin on paikoillaan alhaalla.
- Sisaristuimen ollessa päällä ei sen asentoa voi säätää
- Kahta lasta on raskasta työntää lumisella tiellä
- Nuoskalumi kertyy herkästi lokasuojiin

TEKNISET TIEDOT (Ozbaby.fi):

Soveltuvuus: vastasyntyneestä noin 5-vuotiaisiin
Maksimikuorma istuimelle: 20 kg
Rattaan paino: 12.5 kg
Rattaan mitat kasattuna (renkaiden kanssa): K 76 cm x L 59 cm x S 30 cm
Rattaan leveys normaalitilassa: 59 cm
Työntöaisan korkeus: 84 - 108 cm
Materaalit: runko maalattua terästä. Kankaat voidaan puhdistaa pyyhkimällä lämpimällä vedellä ja miedolla saippualla.


SUOSITTELEN katsomaan tämän youtubevideon, jossa kärryjä ja niiden toimintamekanismeja esitellään hyvin selkeästi. Katsoin videon itse vasta tällä viikolla, enkä esimerkiksi ollut aiemmin tietoinen, että niihin saa muokattua vastasyntyneelle kaukalomaisen istuimen! 

LISÄÄ PHIL&TEDS NAVIGATORISTA:

- Ozbaby.fi

12 kommenttia:

  1. Moikka! Meillä on kans nämä Navigatorit ja pakko kysyä muutama tyhmä kysymys: Kuuluuko kantokassin alla pitää pääistuimen pehmustinta ja mitä virkaa on kuomun reunassa olevalla vetoketjulla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole ollenkaan tyhmiä kysymyksiä! Me ei pidetty sitä pehmustetta kantokassin alla, koska se kassi ei muutenkaan meinannut mahtua sinne kunnolla. Mutta jos kassi mahtuu pehmusteen päälle, niin ei kai se siellä mitään haittaa. Saa helpommin ainakin istuimen käyttöön sitten tarvittaessa?

      Mä tulin yksi päivä siihen tulokseen, että sen vetoketjun avulla kankaat saa irti :) Noista vaunuista tuntuu edelleen löytyvän joka päivä jotain uutta ja outoa!

      Poista
  2. En tiedä miksi nämä asiat vaivas mua niin hirveesti, varmaankin siksi kun ohjekirjassa ei mainita mitään tuosta vetoketjusta ja istuinpehmustekin vain pelkin kuvin. Se pehmuste ilmeisesti kuuluu jättää sinne alle ja nostaa istuinosasta ylös kantokassin "tukkeeksi" jalkopäähän?! Tuon vetoketjun onnistuin googlettamaan, siihen voi ostaa aurinkosuojan: http://vauvapiste.verkkokauppaan.fi/tuote/115375/PhilTeds-Navigator-Single-UVHyonteissuoja/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijjoo, anteeksi! Luin kommenttisi huonosti, luulin sun tarkoittavan niitä sivuilla olevia vetskareita. Joo, mekin kauan pohdittiin, että mikä virka sillä kuomun vetskarilla on, kunnes mies kysyi asiaa lastentarvikeliikkeestä.

      Mua vaivaa kans, että meidän saama ohjekirja on ihan tosi huono, eikä edes valmistajan sivuilta löydy mitään kovin kattavia ohjeita. Pitää vaan itse koluta nettiä läpi ja kokeilla erilaisia juttuja :/

      Poista
  3. Mut kivat rattaat, vaikkakin vähän mystiset. :) Eilen just viimeks mietin et kyllä rullaa kevyesti. Tosin katotaan mitä mieltä sitten oon kun pitäis ekan kerran kahden lapsen ollessa kyydissä nousta bussiin.. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin se menee, kunhan pitää hyvin kiinni ja tasapainossa :)

      Poista
  4. Hei! Me ostettiin kanssa nämä vaunut, mutta hämmennyksekseni ohjeissa ei olekaan kankaiden takaisinlaittoa näytetty ja edellinen omistajakin oli laittanut ne väärin. Nyt ei uskalla vaunuilla liikkua kun kankaat vain valahtavat. Olen ollut yhteydessä kaikkiin vaunuja myyviin liikkeisiin eikä kukaan osaa auttaa kun on tämä ns vanhempi malli eikä uusi navigator v2 vai mikä se on.. lähinnä mietin miten selkänojan kangas pysyy paikoillaan ja meillä kaikki remmit roikkuu tuolla ulkona, ne pitäisi varmaan olla kiinntettynä johonkin. Toivottavasti osaisit auttaa, oli meinaa kalliit vaunut ja kukaan ei osaa auttaa edes kankaiden kiinnityksessä joten usko meinaa loppua!vastaisitko minulle vaikka spostiin caaarin_@hotmail.com kiitos jo etukäteen :)

    VastaaPoista
  5. Katosikohan mun viestini! Mietin vielä, että kulkeeko nää oikeesti ihan hyvin talvella jos on maassa vähän lunta tai loskaa? Entä hiekkatiellä, riittääkö jousitus? Ooon iteki miettiny näitten ostoa mutta tosiaan toi ns hankalammissa maastoissa liikkuminen mietityttä kun nää ei tulis meillä kuitenkaan pelkkään kaupunkikäyttöön :)

    VastaaPoista
  6. Vähäinen lumi tai loska ei menoa haittaa, mutta auraamattomat tiet saattaa jo aiheuttaa ongelmia (lumi pakkautuu lokasuojiin). Sen sijaan hiekkatiellä/luontopolulla/pururadalla näillä on menty oikein jouhevasti :) Paremmat ehdottomasti kuin perus nelipyöräiset vankkurit, mitkä meillä on just maalla mammalavaunuina.

    VastaaPoista
  7. Eikö lokasuojat saa poiskin??

    VastaaPoista
  8. Moikka, vaikka onkin jo vanha postaus, mutta miten hyvin näillä rattailla pystyy liikkua kahden kanssa? Meinaako kipata herkästi? Tarvitsisin pienet ja näppärät rattaat tytölle, mutta samalla mietin josko luopuisi nykyisistä tuplista. Tarkoittaako tuo painoraja ilman sisaristuinta? Entä jos sisaristuin mukana? Kiitos kovasti jos jaksat vastata! ��

    VastaaPoista

Kiitos, kun jätät viestin!